torsdag 10. juni 2010

Svigermors fantastiske sokkeoppskrift!

Denne oppskriften er så enkel at til og med jeg forstår den - ja, til og med jeg! Vi snakker om damen som kan bli så sint fordi hun ikke forstår oppskrifter at hun blir blank i øynene... ;) Nok om det!

Her følger oppskriften og noen bilder!


Legg opp 64 masker på pinne 3. Strikk 2 rett og 2 vrang til ca 16-18cm - eventuelt strikk en vrangbord som er så lang som du liker og resten glattstrikk. Strikk 1cm glattstrikk. Sett 32 masker på en pinne og strikk glattstrikk til ca 7cm.

For å lage hælbuen strikk til 9 masker er igjen på pinnen, snu og strikk til 9 masker er igjen på andre side av pinnen. Snu så og strikk til 1 maske før du snudde først (du vil se et hull) og strikk da 2 masker sammen. Fortsett slik til det ikke er flere masker igjen å felle (da er det ca 12-14 masker igjen på pinnen).

Plukk opp minst 14 masker på hver side av hælen og strikk rundt 1 omgang. Strikk 2 masker sammen ved starten av 1. hælpinne og 2 masker samme i slutten av 2. hælpinne. Fell slik annenhver omgang til du har igjen 64 masker totalt på pinnene. Strikk videre i glattstrikk til sokken er rett over lilletåen.

Fellingen av tåen er slik:
Fell 2 masker jevnt på hver pinne (8 totalt).
Strikk 5 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 4 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 3 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 2 omganger uten felling.
Fell 8 masker (2 på hver pinne)
Strikk 1 omgang uten felling.
Fell 2 og 2 masker sammen omgangen ut og strikk 1 omgang uten felling. Klipp av tråden og trekk den gjennom resten av maskene (ca 8-12 masker) og fest tråden godt.


Håper dere kan få like mye glede av denne som jeg har hatt, spør gjernne hvis noe er uklart! Hvis dere bruker Ravelry ligger oppskriften der også - og legg gjerne sokkene deres til der så jeg får se! :-)

5 kommentarer:

  1. Kjempeflotte :)
    Du er flink!!

    SvarSlett
  2. Disse sokkene må jeg jo bare prøve meg på. Du er superfling :)

    SvarSlett
  3. Er ikke 16 masker på hver pinne litt mye? Skulle ta opp strikkingen igjen nå og kom på at jeg alltid bruker 12m på hver pinne (48 tilsammen), men fant ut at jeg måtte ha 14 nå, da jeg strikker med alpakkagarn på pinne 3. Bare lurer :)

    SvarSlett
  4. 16 masker er helt ypperlig på pinne 3,5 har jeg funnet ut i alle fall - men jeg strikker veldig fast så det kan jo ha noe med saken å gjøre. :)

    SvarSlett
  5. Hejsan
    Hittade ditt mönster på ravelry. Hur mycket garn behövs till sockarna?
    Har fått ett nystan på 100 g/ 260 m ca. (Novita Nalle)som jag tänkte göra ett par sockar av.
    Tror du det räcker till ?

    Marianne
    marianne.jsson@telia.com

    SvarSlett